آنالیز کربنات کلسیم | Calcium Carbonate Analysis

خانه>مطالب>آنالیز کربنات کلسیم | Calcium Carbonate Analysis

آنالیز کربنات کلسیم | Calcium Carbonate Analysis

آنالیز کلسیم کربنات چیست

کربنات کلسیم یا نمک کلسیم اسید کربنیک یک ماده معدنی قابل تشکیل در طبیعت است. ساختار و فرمول کربنات کلسیم سبب می شود این ماده در آب نا محلول باشد. آنالیز کربنات کلسیم بر خلاف فرمول شیمیایی آن همیشه ثابت نیست و نمی توان یک آنالیز مشخص از لحاظ شوری ، پی اچ و مواد موجود را برای آن در نظر گرفت بلکه آنالیز کربنات کلسیم بستگی به منطقه جغرافیایی شکل گرفته در آن دارد.

فرمول کربنات کلسیم در حالت کلی به صورت CaCO3 می باشد. این ماده در انواع مختلفی یعنی سنگ آهک ، گرانیت ، کلسیت ، تراورتن و مرمر دارای همین فرمول ثابت می باشد. آنالیز کربنات کلسیم از یون های کلسیم و کربنات تشکیل شده است که فرمولی بسیار ثابت بوده و عوامل محیطی نظیر آب و اتمسر تاثیر خاصی روی آن نمی گذارد. همین آنالیز کربنات کلسیم موجب شده تا این ماده که در طبیعت به شکل سنگ و صخره وجود دارد ، یکی از سخت ترین انواع سنگ معدنی باشد که کاربرد های زیادی در امور ساختمانی دارد.

برای به دست آوردن آنالیز کربنات کلسیم از روش های آزمایشگاهی گوناگونی استفاده می شود. اما روش اصلی جهت تعیین آنالیز کربنات کلسیم از طریق واکنش دادن آن با اسید هیدروکلریک است. در طی این آزمایش از مواد دیگری همچون استیک اسید و هیدروکسید باریوم نیز استفاده می شود. با توجه به قلیایی بودن آنالیز کربنات کلسیم ، واکنش آن با اسید ها سبب تولید نمک و آب می شود.

آنالیز کربنات کلسیم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای مصرف در صنایع مختلف باید جزئیات آن مشخص شود. برخی انواع کربنات کلسیم دارای خلوص بالایی هستند و میزان کلسیم آنها زیاد است. کلسیم کربنات غنی از یون کلسیم بسیار مرغوب بوده و طرفداران زیادی در بخش های مختلف صنعتی به خصوص در تولید آهک و صنایع غذایی و دارویی دارد.

2019-09-09T10:52:20+00:00
error: Content is protected !!