مستربچ کربنات کلسیم

خانه>مطالب>مستربچ کربنات کلسیم

مستربچ کربنات کلسیم

مستربچ کربنات کلسیم چیست

مستربچ کربنات کلسیم یک فیلر بسیار پر کاربرد در زمینه تولید پلیمر های مختلف مورد مصرف در صنایع بسته بندی ، درب و پنجره ، سیم و کابل ، لوازم الکترونیکی و خودروسازی است. مستربچ یا کامپاند یک ترکیب تشکیل شده از دو جزء پلیمری و شیمیایی می باشد. پایه اصلی آن ، پلیمر است که بر اساس محصول نهایی و مشخصات مورد انتظار تعیین می گردد. پایه شیمیایی هم به منظور بهینه سازی آن مانند ایجاد رنگ ، افزایش مقاومت و تغییرات شیمیایی افزوده می شود. برخی از مهم ترین مستربچ ها عبارتند از مستربچ رنگی ، مستربچ مشکی ، مستربچ سفید ، لیز کننده ، آنتی اکسیدانت ، آنتی بلاک و …

کربنات کلسیم یک ماده معدنی یا شیمیایی است که با نام سنگ آهک هم شناخته می شود. این محصول از نظر رنگی معمولا سفید رنگ می باشد ولی به رنگ های دیگری هم وجود دارد. از نظر شیمیایی ، کربنات کلسیم دارای ساختار مولکولی CaCO3 است و با اکثر مواد اولیه مورد استفاده در صنایع سازگار می باشد و واکنش شیمیایی ایجاد نمی کند.

مزایای استفاده از مستربچ کربنات کلسیم

مستربچ کربنات کلسیم به عنوان پر کننده محصولات پلیمری ، بیشتر به منظور کاهش قیمت تمام شده محصول و افزایش وزن آن استفاده می شود. پودر کربنات کلسیم مورد استفاده در کامپاند ، یک ماده ارزان قیمت و در دسترس است. این ماده می تواند سختی محصولات تولیدی را افزایش دهد. مقدار کربنات کلسیم مصرفی در تولید مستربچ بستگی به نوع کاربرد آن داشته و می تواند بین پنج تا شصت درصد باشد در ترکیب مواد اولیه استفاده شود. مستربچ کربنات کلسیم را می توان پر کاربرد ترین مستربچ در صنعت دانست و برای پلیمر های نرم و سخت بکار می رود.

مستربچ کربنات کلسیم با درصد های مختلف در تولید نایلون و نایلکس ، پلاستیک ، سلفون ، رزین های PP و PE به کار می رود. کربنات کلسیم که بهترین و پر کننده ترین فیلر در تولید اکثر محصولات روزمره است ، علاوه بر کاهش هزینه های تولید ، استحکام و بافت سطحی را افزایش داده و قابلیت چاپ را بهبود می بخشد. مستربچ کربنات کلسیم به دلیل رنگ سفید آن ، یک مستربچ سفید رنگ است و برای تولید اینگونه محصولات بسیار ماثر است. برخی از مهم ترین مزایای مصرف مستربچ کربنات کلسیم به شرح زیر می باشد:

  • قابل مصرف جهت تولید کلیه محصولات پلاستیکی مانند فیلم ، کیسه ، سلفون و …
  • کاهش لغزش مواد مورد استفاده در تولید پلیمر ها
  • افزیش استحکام و مقاومت فشاری و کششی
  • خاصیت آنتی بلاکینگ و جلوگیری از چسبندگی لایه ها
  • بهبود خواص مکانیکی و ظاهری
  • بهبود قابلیت چاپ پذیری پلاستیک های تولید شده از مستربچ کربنات کلسیم
  • کاهش نیاز به استفاده از مستربچ سفید رنگ به دلیل رنگ سفید کلسیم کربنات

چرا از این مستربچ استفاده می گردد

ذرات کربنات کلسیم واکنش و برهمکنش موثری با ماتریس پلیمر و پخش ذرات داخل پلیمر دارد. به دلیل اینکه کربنات کلسیم خاصیت قطبی و پلی الفین ها خاصیت غیر قطبی دارد ، از پلی پروپیلن یا پلی اتیلن استفاده می کنند. ترکیب دو بخش قطبی و غیر قطبی شبکه پلیمری – فیلری قوی بوجود می آورد که بر خواص مکانیکی ، مورفولوژی و رئولوژی آن تاثیر دارد. اهمیت مستربچ کربنات کلسیم بخصوص در تولید پلی الفین های تولید کننده PP و PE به عنوان پر مصرف ترین پلاستیک ها در جهان شناخته می شود. همچنین استفاده از آن در تولید کابل ، لوله ، قطعات خودرو ، فیبر ، ورق و پلاستیک علاوه بر کاهش هزینه های تولید ، موجب بهبود خواص مکانیکی و مقاومت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی می گردد.

2020-06-09T13:26:11+00:00
error: Content is protected !!