پودر سنگ و سیمان

خانه>مطالب>پودر سنگ و سیمان

پودر سنگ و سیمان

مخلوط پودر سنگ و سیمان سیاه یا سیمان سفید

ملات پودر سنگ و سیمان رایج ترین مخلوط برای بند کشی کاشی و سرامیک و برخی امور ساختمانی است. سیمان به عنوان مهم ترین مصالح ساختمانی کاربرد بسیار گسترده ای دارد. این ملات که دارای انواع مختلف سیمان سفید ، سیمان سیاه و پرتلند است ، از استحکام بسیار مناسبی برخوردار بوده و در تهیه اکثر ملات ها بکار می رود. برای بهبود ویژگی های سیمان ، مواد دیگری همچون ماسه ، آهک ، سیلیس ، خاک سنگ و … را به آن می افزایند که سبب بهبود چسبندگی ، کاهش زمان گیرش اولیه ، تصحیح رنگ و جلوگیری از ترک خوردن آن می شود. ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید یکی از رایج ترین ملات ها برای بندکشی کاشی و سرامیک ، نماسازی ساختمان ، چسباندن موزائیک و تهیه بتن است.

پودر سنگ با سیمان سفید و سیمان سیاه قابل ترکیب است و از نظر فنی تفاوتی در تهیه این دو ملات وجود ندارد. اما به دلیل رنگ روشن پودر سنگ ، برای مواردی که این ترکیب در دید رس قرار دارد ، نظیر بندکشی سرامیک و یا نماسازی بنا ، سیمان سفید و پودر سنگ را با هم مخلوط می کنند تا رنگ آن سفید باقی بماند. نسبت اختلاط سیمان و پودر سنگ بسته به کاربرد آن تفاوت دارد. ملات خاک سنگ و سیمان موارد مصرف مختلفی نظیر چسباندن کاشی کف و دیوار ، بندکشی حمام و توالت ، اجرای نمای ساختمان ، تهیه ملات دیوارکشی (در ترکیب با ماسه بادی) ، بند کشی آجر و سنگ و نرمه کشی سیمان استخر دارد. ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید یا پودر سنگ و سیمان سیاه از نظر مقاومت تفاوت خاصی ندارند و صرفا موارد کاربرد آنها متفاوت است. دلیل افزودن پودر سنگ به سیمان ، افزایش مقاومت فشاری آن ، جلوگیری از ترک خوردن و ایجاد خاصیت ضد آبی می باشد.

روش ترکیب پودر سنگ و سیمان

روش تهیه ملات پودر سنگ و سیمان سفید با سیمان سیاه تفاوتی با هم ندارد. ولی باید برخی اصول را در این مورد رعایت نمود. اولا به دلیل وجود پودر خاک سنگ ، زمان گیرش سیمان کاهش می یابد پس اختلاط مواد را به اندازه پروژه ای که قصد انجام آن را دارید تنظیم کنید. چنانچه مقداری زیادی ملات سیمان و پودر سنگ تهیه نمایید ، امکان دارد مقداری از آن پیش از مصرف ، خشک و بلااستفاده شود.

برای تهیه ملات پودر سنگ و سیمان سیاه می توان از استانبولی یا ظروف و دستگاه های مخلوط کن استفاده نمایید. برای تقویت ملات ، به آن ماسه هم اضافه می کنند تا استحکام بیشتری پیدا کند. در صورتی که قصد تهیه مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ را دارید ، از ظرف تمیز استفاده کنید تا باقیمانده مصالح موجود در آن ، رنگ مخلوط را تغییر ندهد. همچنین به آن ماسه یا دیگر موارد را نیفزایید زیرا موجب تغییر رنگ خواهد شد.

معمولا نسبت اختلاط پودر سنگ و سیمان به اندازه مساوی است یعنی هر میزانی که سیمان استفاده می نماییم ، به همان مقدار پودر سنگ اضافه شود و به اصطلاح به نسبت یک به یک هستند. در صورتی که قصد افزودن ماسه هم داریم باید مقدار سیمان را افزایش دهیم.

اصولا در ساخت و ساز برای تهیه ملات ، مواد خشک را چه بر روی زمین و چه در داخل استانبولی ، با هم مخلوط کرده و به صورت کپه ای که راس آن نازک است در می آورند. سپس یک گودال در مرکز آن ایجاد کرده و داخل آن آب می ریزند. این کار سبب می شود بتوانیم مقدار آب را بهتر محاسبه کنیم. بعد همه مواد را ترکیب می کنیم تا ملات با غلظت مناسب بدست آید. اگر ملات شل تر از حد مورد نظر شد ، براحتی می توان به آن پودر سنگ اضافه نموده و اگر زیاد سفت شد ، آب می افزاییم تا به درجه مورد نظر برسد.

برای تهیه ملات سیمان و پودر سنگ ، چنانچه جهت بند کشی سرامیک دیوار ها قصد مصرف آن را داریم ، کمی خمیر را سفت تر تهیه می کنیم که تا زمان خشک شدن در جای خود باقی بماند. اما اگر می خواهیم موزاییک یا سنگ کف طبقه را بند کشی کنیم ، دوغاب شل تری را ایجاد می نماییم تا تمامی منافذ را بخوبی پر کند.

2019-12-25T10:02:18-01:00
error: Content is protected !!