پودر سنگ مرداب

خانه>مطالب>پودر سنگ مرداب

پودر سنگ مرداب

پودر سنگ مرداب چیست

پودر سنگ مرداب که با اسامی پودر سنگ نقره ، سنگ مردار یا مردار سنگ هم در عطاری ها به فروش می رسد ماده ای جهت رفع بوی عرق است که در نقاط مختلف بدن یا داخل کفش استفاده می شود. مردار سنگ یک ترکیب معدنی است که در گذشته نیز به عنوان ماده ضد تعریق بکار می رفته است. این ماده قدرت میکروب کشی داشته و می تواند باکتری های موجود در عرق که باعث ایجاد بوی نامطبوع می شوند را تا حدی از بین ببرد.

آیا مردار سنگ مفید است؟

باید به این نکته توجه داشت هر ماده ای که منشاء طبیعی و معدنی دارد حتما ماده ای مفید یا بی خطر نیست. پودر سنگ مرداب از نظر مولکولی دارای ساختار اکسید سرب متبلور یا پروتو اکسید سرب می باشد. فلزاتی نظیر سرب و جیوه جزء عناصر سنگین و خطرناک بر سلامت انسان هستند که می توانند سبب ایجاد سرطان در بدن شوند.

بر اساس آزمایشاتی که در امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز بر روی پودر سنگ مرداب انجام شده است ، این ماده حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین می باشد که قابلیت جذب از طریق پوست بدن را دارند. حتی در صورت پخش آن در محیط منزل ، با ایجاد آلوده ممکن است وارد خوراکی ها شده و در نتیجه جذب سیستم گوارش افراد شود.

خواص و عوارض پودر سنگ مرداب چیست؟, پودر سنگ نقره, پودر سنگ مردار, مردار سنگ,

پودر سنگ نقره حاوی مقادیری نیکل و کروم هم هست که آن را به ماده ای قلیایی تبدیل می نماید. در این صورت با ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی در محلی که مورد استفاده قرار می گیرد ، احتمال بروز قرمزی ، سوزش ، اگزما و بیماری های خطرناک تری هم وجود خواهد داشت.

مردار سنگ با فرمول اکسید سرب PbO در قسمت هایی از پوست نظیر زیر بغل ، کشاله ران ، کف پا و … مالیده می شود تا بوی نامطبوع ایجاد شده در اثر تعریق در این عضو ها را محار کند. این ماده به دلیل اینکه دارای مواد سمی است می تواند باکتری های ایجاد کننده بوی بد را از بین ببرد اما مشکل اینجاست که همین تاثیر مرگبار را بر سلول های بدن نیز دارد و می تواند خطرات زیادی بر سلامت انسان داشته باشد. این خطرات در افرادی با پوست حساس ، کودکان و افراد سالمند بیشتر خواهد بود.

پودر سنگ مرداب همان زاج سفید است؟

فروش پودر سنگ مرداب در عطاری های انجام می شود که معمولا اطلاعات پزشکی کافی نداشته و ترکیبات شیمیایی مختلف را نمی شناسند. معمولا مردار سنگ در این اماکن به نام زاج سفید بفروش می رسد. زاج سفید یکی از ترکیبات آلومینیوم با فرمول سولفات آلومینیوم پتاسیم KAl(SO4)2 است که معمولا در ترکیب دئودورانت ها استفاده شده و بی خطر می باشد. اما پودر سنگ نقره دارای فرمول اکسید سرب بوده و ماده ای کاملا متفاوت از زاج سفید است.

از سنگ مرداب استفاده نکنید

سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآروده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، خانم دکتر رزیتا خوئینی با در نظر گرفتن مصرف این مواد معدنی در فصول گرم سال ، اعلام نموده که مردم باید توجه زیادی در زمینه مصرف پودر سنگ مرداب داشته باشند زیرا ماده ای خطرناک است که می تواند تاثیرات سوء و جبران ناپذیری به بار آورد.

از نظر ایشان ، این ماده که در عطاری ها ، مترو و دیگر اماکن نامرتبط به عنوان ماده ضد عرق فروخته می شود ، برای بدن انسان زیان آور است. به عقیده وی ، این پودر سنگ اگر چه در کاهش بوی نامطبوع عرق مفید است اما حاوی فلزات سنگین و مواد سمی بوده که می تواند جذب بدن شود و زیان آور است. همچنین در صورت بلعیده شدن و یا استنشاق بخارات آن ممکن است کشنده باشد. تاثیرات سوء آن برای چشم ، بافت های حساس نظیر مخاط ها ، سیستم تنفسی ، کلیه ، کبد و سیستم عصبی است.

خواص و عوارض پودر سنگ مرداب چیست؟, پودر سنگ نقره, پودر سنگ مردار, مردار سنگ,

این محصول مجوز ندارد

از نظر خانم دکتر خوئینی ها ، پودر سنگ مرداب از طرف سازمان بهداشت و درمان دارای مجوز عرضه نیست و مردم باید پیش از خرید ، به این نکته توجه نمایند. به گفته ایشان ، این گونه محصولات به صورت فله ای در کیسه های بی نام و نشان و یا داخل جعبه هایی که تنها یک شماره تلفن بر روی آن قید شده است به فروش می رسد تا امکان پیگیری وجود نداشته باشد.

2019-09-25T09:50:34+00:00
error: Content is protected !!