کربنات کلسیم با اکسید کلسیم چه تفاوتی دارد

خانه>مطالب>کربنات کلسیم با اکسید کلسیم چه تفاوتی دارد

کربنات کلسیم با اکسید کلسیم چه تفاوتی دارد

کربنات کلسیم Calcium carbonate و اکسید کلسیم Calcium oxide هر دو جزء سنگ های کلسیمی با خاصیت قلیایی هستند. کربنات کلسیم یک ماده معدنی است که به صورت سنگ و کلوخ در طبیعت یافت می شود. این ماده با توجه به محل تشکیل در انواع مختلفی مثل گچ ، سنگ آهک ، سنگ مرمر ، تراورتن ، کلسیت و آراگونیت ایجاد می گردد. این دو ماده شباهت های زیادی با هم دارند که از آن جمله می توان به حالت قلیایی ، وجود یون کلسیم در ساختار شیمیایی ، شکل ظاهری و کاربرد ها اشاره نمود.

از طرفی کلسیم کربنات یکی از فراوان ترین مواد معدنی موجود در کره زمین است به طوری که در حدود چهار درصد کل پوسته زمین از این ماده تشکیل شده است. اما اکسید کلسیم یک ترکیب شیمیایی می باشد که نمی توان آن را در طبیعت یافت و تنها در کارخانجات تولید آهک قابل تولید است. اکسید کلسیم با نام آهک زنده Quicklime شناخته می شود و ماده ای ناپایدار می باشد.

جدول مقایسه ویژگی ها
کربنات کلسیم اکسید کلسیم
فرمول شیمیایی CaCO3 CaO
وزن مولکولی 100.0869 گرم بر مول 56.0774 گرم بر مول
چگالی 2.711 گرم بر سانتی متر مکعب 3.34 گرم بر سانتی متر مکعب
دمای ذوب 1,339 سانتی گراد 2,613 سانتی گراد
انحلال پذیری در آب نامحلول محلول با ایجاد تغییر شیمیایی
ساختار کریستالی مثلثی مکعبی

تفاوت کربنات کلسیم با اکسید کلسیم در چیست

با وجود شباهت زیاد این دو ماده اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. تفاوت اصلی آن ها در وجود گاز دی اکسید کربن در ساختار کربنات کلسیم است. این ماده زمانی که در طبیعت شکل می گیرد ، ناخالصی های مختلفی از جمله گاز کربنیک CO2 را در ترکیب خود به دام می اندازد که برای مصرف در بسیاری از صنایع مقبول نیست.  بنابراین انسان برای تولید آهک خالص که فاقد مواد ناخواسته باشد ، سنگ کلسیم کربنات را حرارت می دهد.

حرارت دهی CaCO3 نوعی تغییر شیمیایی در آن ایجاد می نماید و ناخالصی های مختلف از جمله گاز دی اکسید کربن از آن جدا می شود. محصول حرارت دهی (پخت) کربنات کلسیم تولید آهک خالص با فرمول شیمیایی اکسید کلسیم CaO است. اصولا کلسیم کربنات ماده اولیه در تولید همه انواع آهک از جمله اکسید کلسیم می باشد.

بنابراین مهم ترین تفاوت این دو ماده در عدم وجود گاز کربنیک در اکسید کلسیم و وجود آن در کربنات کلسیم است. اما این دو تفاوت های دیگری نیز دارند. Calcium carbonate ماده پایداری است که سبب شده تا از آن برای ساخت و ساز استفاده شود. این ماده در آب حل نمی شود بنابراین در مقابل بارش باران و عوامل محیطی مقاوم است. پایداری و قیمت ارزان آن سبب شده تا این ماده مهم ترین فیلر ارگانیک در تولید محصولات مختلف نظیر کاغذ ، لاستیک و پلیمر ها باشد.

در مقابل ، اکسید کلسیم یک ماده کاملا ناپایدار است که در صورت تماس با آب و یا حتی جذب رطوبت محیط ، تغییر شیمیایی ایجاد نموده و ماهیت خود را از دست می دهد. این ماده در صورت تماس با آب ، یون هیدروکسید را جذب نموده و با ایجاد یک واکنش پر حرارت و اگزوترمیک ، به اصطلاح شکفته شده و فرمول ساختاری آن به هیدروکسید کلسیم تغییر می نماید. به دلیل همین فعال بودن زیاد ، آن را آهک زنده می نامند.

آهک زنده در مقابل عوامل جوی بسیار ناپایدار است به همین خاطر نمی توان آن را در ساختمان سازی و یا تولید محصولات مختلف به کار برد. در عوض خاصیت ضدعفونی داشته و برای میکروب کشی و از بین بردن عوامل بیماری زا در مرغداری ها ، گاوداری ها و محل های دفن زباله بسیار کارآمد است.


https://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_carbonate

https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Calcium-carbonate

2019-09-30T10:03:27+00:00
error: Content is protected !!