کربنات کلسیم خوراکی

خانه>مطالب>کربنات کلسیم خوراکی

کربنات کلسیم خوراکی

کربنات کلسیم خوراکی چیست ؟

کربنات کلسیم پایه تشکیل دهنده موجودات زنده است. ساختار اسکلتی انسان و تمامی حیوانات با کلسیم ساخته شده بنابراین هر موجود زنده ای برای ادامه حیات نیازمند این عنصر می باشد. وجود کربنات کلسیم و سایر ترکیبات کلسیمی برای حفظ استحکام استخوانی و جلوگیری از بیماری هایی نظیر پوکی استخوان و مشکلات سیستم گوارش همچون رفلاکس و جلوگیری از هایپر فسفاتمی در بیماران کلیوی ضروری است. میزان مصرف کربنات کلسیم خوراکی بخصوص در خانم ها ، کودکان و افراد مسن باید بیشتر باشد.

پودر کربنات کلسیم خوراکی با انواع مورد مصرف آن در صنایع و امور ساختمانی متفاوت است. کربنات کلسیم ماده ای معدنی می باشد که به میزان فراوان در پوسته زمین وجود دارد. این ماده از باقی مانده بدن موجودات آبزی و رسوب آن در اعماق دریاها ایجاد می گردد. اما کربنات کلسیم موجود در طبیعت با انواع ناخالصی های نا مطلوب اشباع شده است. این ماده بیشتر برای موارد صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد ولی پودر کربنات کلسیم خوراکی کاملا تصفیه شده و خالص است و هیچ گونه مواد زیان آور برای سلامت انسان در آن یافت نمی شود.

کربنات کلسیم در صنایع غذایی و دارویی

پودر کربنات کلسیم خوراکی یک افزودنی مواد غذایی است که به عنوان یک نگهدارنده ، تثبیت کننده و غنی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. کربنات کلسیم غذایی از اسیدی شدن محیط مواد خوراکی جلوگیری نموده و برای افرادی که قادر به مصرف شیر و لبنیات نیستند جایگزین مناسبی جهت تامین کلسیم محسوب می شود.

قرص کلسیم و مکمل های کلسیم که جزء پر مصرف ترین داروها می باشند و برای درمان مشکلات اسکلتی ، پوکی استخوان و رفلاکس معده کاربر دارد هم از کربنات کلسیم خوراکی تولید می گردد. داروهای تهیه شده با كربنات كلسيم خوراكي همچنین برای درمان مشکلات هایپر فسفاتمی ناشی از نارسایی کلیوی ، بیماری سندروم روده تحریک پذیر IBS ، ترشح بیش از حد اسید معده و اسهال هم مورد استفاده قرار می گیرد.

کربنات کلسیم خوراکی با فرمول CaCO3 به روش های شیمیایی خالص سازی می شود و فاقد مواد سمی و فلزات سنگین می باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا FDA نیز کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی و دارویی را به عنوان یک ماده افزودنی ، بلامانع اعلام نموده است. کربنات کلسیم غذایی همچنین به عنوان یک افزودنی در جیره غذایی حیوانات اهلی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا حیوانات نیز به اندازه انسان نیازمند جذب کلسیم هستند.

2019-09-09T09:54:42+00:00
error: Content is protected !!