آهک کلسینه

خانه>مطالب>آهک کلسینه

آهک کلسینه

آهک کلسینه چیست

آهک کلسینه یا آهک پخته شده که در انگلیسی به آن Calcined Lime گفته می شود در اثر پخت سنگ آهک خام در کوره های آهکپزی تولید می گردد. هدف از کلسینه کردن آهک ، افزایش خلوص و غلظت آن است زیرا سنگ آهک خام موجود در معادن در طی فرایند شکل گیری با مواد دیگری به عنوان ناخالصی ترکیب شده اند. آهک کلسینه که با اسامی گوناگونی از جمله آهک زنده ، آهک پخته شده ، اهک فعال و آهک آبخورده معروف است دارای کاربرد های بسیار زیادی در زمینه تولید سیمان ، صنایع ساختمانی و تولید محصولات شیمیایی دیگر می باشد.

کلسینه شدن یک فرایند شیمیایی است ، به این معنی که با اعمال حرارت زیاد بر سنگ های استخراج شده از معادن در آنها تغییرات شیمیایی ایجاد می نماییم. کلسیناسیون در حضور اکسیژن انجام می شود. کلسینه کردن آهک با اعمال حرارت بیش از نهصد درجه سانتی گراد (دمای ذوب سنگ آهک) در کوره های مخصوصی به نام کوره آهکپزی انجام می گیرد تا با ایجاد تغییرات شیمیایی ، آهک را به خلوص مورد نظر برسانیم.

آهک کلسینه چه تفاوتی با آهک خام دارد

آهک خام که در پوسته کره زمین به میزان فراوانی وجود دارد در واقع نوعی سنگ کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3 است. این ماده همچنین معمولا دارای ناخالصی های مختلفی مانند گاز کربنیک ، منیزیم ، آهن ، آلومینیوم و غیر می باشد که کیفیت آن را جهت بکارگیری در مصارف مختلف کاهش می دهد. به همین علت با انجام فرایند کلسیناسیون یا همان پخت در درجه حرارت بالا که باید بیش از نهصد تا هزار درجه سانتی گراد باشد ، این ناخالصی ها و از همه مهمتر ، گاز دی اکسید کربن از آن خارج شده و فرمول آن از کربنات کلسیم به اکسید کلسیم به صورت CaO تبدیل می گردد.

آهک خام و آهک پخته شده از نظر ظاهری تفاوت خاصی با هم ندارند اما تفاوت اصلی آنها از نظر شیمیایی است. آهک خام دارای فرمول شیمیایی کربنات کلسیم است و در آب حل نمی شود. سنگ آهک ماده ای پایدار است و آب و مواد غیر اسیدی تاثیری بر آن ندارند. اما آهک کلسینه شده دارای فرمول ساختاری اکسید کلسیم می باشد و ماده ای بسیار ناپایدار است به طوری که به راحتی در آب حل می شود و حرارت زیادی ایجاد می کند.

کاربرد آهک کلسینه

این محصول به عنوان یکی از انواع آهک ، کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع و مشاغل مختلف دارد. آهک ماده ای قلیایی ، پر کننده ، ضدعفونی کننده ، دارای رنگ سفید قوی ، ارزان و در دسترس است به همین خاطر به صورت گسترده ای در موارد مصرف مختلف بکار می رود. در ادامه برخی از کاربرد های آهک کلسینه را معرفی می نماییم:

  • در کوره های ذوب آهن و تولید فولاد برای تصفیه سنگ آهن
  • به عنوان شفته آهک و برای تثبیت خاک های رسی و روان
  • ماده اصلی در تولید سیمان پرتلند به عنوان فیلر و ایجاد کننده چسبندگی
  • ماده ضدعفونی کننده قوی ، کم خطر و ارزان قیمت برای میکروب کشی مرغداری ، گاوداری و استخرها پرورش ماهی و میگو
  • در ترکیب با سیمان و ماسه برای تهیه بتن هوادهی

فروش آهک کلسینه

کارخانه آهک پارس شیمی بزرگترین تولید کننده آهک کلسینه با استفاده از تجهیزات صنعتی و کوره های پیشرفته می باشد. این مجموعه ، تولید کننده انواع آهک زنده ، آهک هیدراته و پودر سنگ برای استفاده در تمامی صنایع و مشاغل مرتبط است و بخشی از تولید محصول آن به دلیل کیفیت مطلوب به کشورهای همسایه صادر می شود. برای خرید آهک کلسینه و یا اطلاع از قیمت آن با بخش بازرگانی کارخانه آهک پارس شیمی تماس حاصل نمایید.

2021-12-08T09:09:54-01:00
error: Content is protected !!