تولید آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) از کربنات کلسیم چگونه است

خانه>مطالب>تولید آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) از کربنات کلسیم چگونه است

تولید آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) از کربنات کلسیم چگونه است

آهک هیدراته hydrated lime با فرمول هیدروکسید کلسیم Ca(OH)2 یکی از فراورده های مهم کربنات کلسیم Calcium Carbonate با فرمول CaCO3 است. به علت کاربرد های گسترده آهک هیدراته میزان بسیار عظیمی از آن سالیانه در کشور های جهان تولید می شود. هیدروکسید کلسیم در موارد مختلفی مثل تصفیه آب آشامیدنی ، مصرف در بخش های مختلف ساختمانی ، تولید محصولات شیمیایی ، پرورش چهارپایان و طیور ، تولید کاغذ و حتی تولید کربنات کلسیم رسوبی که نوع سنتزی کلسیم کربنات است استفاده می شود.

اهمیت آهک هیدراته کمتر از کلسیم کربنات نیست. سالیانه صد ها هزار تن از آن در کارخانه های آهک تولید شده و روانه بازار مصرف می شود. این دو ماده شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. مهم ترین تفاوت آنها در ساختار مولکولی می باشد که کاملا با هم متفاوت هستند. اما از جمله شباهت ها می توان خاصیت قلیایی در هر دو ماده ، رنگ سفید و نامحلول بودن در آب را برشمرد.

کربنات کلسیم, آهک هیدراته,

چرا کربنات کلسیم را به آهک هیدراته تبدیل می کنیم؟

کلسیم کربنات از جمله پر مصرف ترین سنگ های معدنی است که آثار به کار گیری آن را می توانیم به وفور در اطراف خود ببنیم.  این ماده به صورت مستقیم و غیر مستقیم در موارد مختلفی به کار می رود و از هزاران سال پیش تا کنون نقش جدایی ناپذیری در زندگی بشر داشته است. اما انسان کم کم روش خالص سازی آن را نیز آموخت تا بتواند زمینه کاربرد این ماده را گسترش دهد. زیرا کربنات کلسیم دارای ناخالصی های مختلفی است که به دلیل ترکیب دیگر مواد معدنی موجود در طبیعت مثل گاز کربنیک ، سیلیس ، آهن و خاک رس با آن ایجاد شده است. وجود این مواد باعث می شود نتوان از CaCO3 در بسیاری از صنایع استفاده نمود. اما با خالص سازی آهک از کربنات کلسیم امکان بکار گیری در بسیار موارد مصرفی دیگر هم ایجاد خواهد شد.

آثار این کاربرد ها در می توان در ساخته های دست پیشینیان که مربوط به هزاران سال قبل است مشاهده نمود. بسیاری از بنا های جهان که امروزه نیز باقی مانده اند از آهک ساخته شده اند. البته هر چه به دوران اخیر نزدیک تر می شویم ، تولید آهک هیدراته با کیفیت بهتری انجام می شود. امروزه ما به تجهیزات پیشرفته تری برای تولید آهک هیدراته دست یافته ایم که می توان به کمک آن ها ، محصول بسیار خالص تر و قوی تری تولید نمود.

کربنات کلسیم, آهک هیدراته,

تولید آهک هیدراته از کربنات کلسیم و بالعکس

برای انجام این پروسه ، باید ناخالصی های Calcium Carbonate همچون گاز کربنیک را جداسازی نمود. هر چه میزان خالص سازی بیشتر باشد ، کیفیت آهک هیدراته بهتر خواهد بود. روش انجام کار به این صورت است که سنگ استخراج شده از معادن را در معرض حرارت بسیار زیادی قرار می دهیم. حرارت مهم ترین عامل برای تبدیل کلسیم کربنات به آهک است. مرحله دیگری که باید انجام شود ، آبدار کردن می باشد. این مرحله که به هیدراتاسیون مشهور است ، برای تولید آهک هیدراته اهمیت زیادی دارد. هر چه این کار بهتر صورت گیری ، کیفیت محصول تولیدی بالاتر خواهد بود.

همان طور که گفته شد ، کربنات کلسیم ماده اولیه برای تولید آهک هیدراته است و با انجام عملیات مختلف می توان آن را تولید نمود. اما نکته جالب این است که این روند تولید قابل برگشت است و می توان آن را دوباره به کربنات کلسیم تبدیل نمود. کربنات کلسیم رسوبی PCC بسیار خالص تر و با کیفیت تر و گران تر از نوع معدنی آن می باشد و بیشتر برای مصارف دارویی و تولید مکمل های خوراکی به کار می رود. برای این منظور ، محلول غلیظی از آهک هیدراته در ترکیب با آب تهیه کرده و سپس به داخل آن گاز دی اکسید کربن تزریق می شود. ساختار هیدروکسید کلسیم با جذب CO2 به CaCO3 تبدیل می گردد که معادله واکنش آن به شرح زیر است:

Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O

البته برای تولید کربنات کلسیم رسوبی باید از آهک هیدراته با کیفیت که خلوص آن بالای 95 درصد است استفاده شود. تولید چنین آهکی نیازمند برخورداری از سیستم پخت و هیدراتاسیون پیشرفته است در کنار سنگ کربنات کلسیم با کیفیت که غلظت بالا کلسیمی داشته باشد.

ویدئوی روش تولید آهک هیدراته از کربنات کلسیم

فروش

کارخانه کربنات کلسیم پارس شیمی تخصص چند ده ساله در زمینه تولید انواع کربنات کلسیم و آهک دارد. ما قادر به تولید تمامی انواع محصولات مورد مصرف برای صنایع مرتبط با مشخصات فیزیکی ، شیمیایی و ساختاری مورد نظر هستیم. با توجه به اینکه تولید آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) از کربنات کلسیم برای اینکه دارای کیفیت مطلوبی باشد نیازمند برخورداری از تجهیزات مناسب ، دانش کافی و مواد اولیه مرغوب است ، بنابراین نمی توان انتظار محصولی با کیفیت را از هر تولید کننده ای داشت. ما به دلیل دارا بودن سال های تجریه در این زمینه ، بهترین محصولات را با ارزان ترین قیمت در اختیار مصرف کنندگان گرامی در داخل کشور و یا جهت صادرات قرار می دهیم.

2019-10-17T09:19:40+00:00
error: Content is protected !!